REGULAMIN
RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1
W BRZEGU
RADA RODZICÓW PROWADZI SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ NA PODSTAWIE :
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( DzU z 1996 r., nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami
- Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458). Data wejścia w życie: 22 kwietnia 2009 r., 8 czerwca 2009 r., 1 stycznia 2010, 1 września 2011, 1 września 2012, 1 września 2018.
- Rozporządzenia MENiS z dnia 21.05.2001 r. (DzU nr 61/2001, poz. 96 ) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- Rozporządzenie MEN z dnia 09.02.2007r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 35 poz. 222 ) z póź. zm.;
- Rozporządzenia MEN z dnia 2 listopada 2001 r.( DzU nr 98 , poz 1066, zm. 2001 r. nr 131 , poz 1459 ) w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela , trybu oraz sposobu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powołania zespołu oceniającego.
§1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Rada rodziców jest organem społecznym działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
§2.
CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW
- Celem działania rady rodziców jest współpraca z dyrektorem przedszkola oraz radą pedagogiczną w podnoszeniu jakości pracy placówki.
- W skład rady rodziców wchodzi 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach, które przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Zadaniem rady rodziców jest:
- współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym;
- uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
- prezentowanie wobec dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej opinii i wniosków rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola;
- przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej rady rodziców;
- podejmowanie działalności na rzecz pozyskania dodatkowych środków finansowych dla przedszkola na działalność wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą.
§3.
KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
- Do kompetencji rady rodziców należy:
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli;
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci, potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci nauczycieli i rodziców;
- wychowania przedszkola;
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
- Zbieranie opinii i sugestii rodziców oraz ich przekazywanie nauczycielom, dyrekcji przedszkola i władzom oświatowym dotyczących wszystkich istotnych spraw przedszkola z zakresu innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zajęć dodatkowych, planu finansowego, warunków pracy przedszkola itp.
- Uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola.
- Ustalanie z dyrektorem przedszkola wysokości dziennej stawki żywieniowej w oparciu
o odrębne przepisy. - Pomaganie w organizacji zajęć dodatkowych, imprez, wycieczek, warsztatów, konsultacji ze specjalistami takimi jak logopeda, psycholog itp.
- Podejmowanie konkretnych działań wspomagających realizację statutowych funkcji przedszkola.
- Delegowanie dwóch przedstawicieli rodziców do prac Komisji Konkursowej dokonującej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Rada w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
§4.
TRYB POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA
CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- Wybory do rady rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, które musi się odbyć na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym nie później niż do 31 października.
- Kandydują w wyborach rodzice, którzy wyrazili ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie.
- Kandydatów na członków rady rodziców zgłaszają sami rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Uprawniony do głosowania jest jeden z rodziców dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Liczba kandydatów do rady rodziców nie może być mniejsza niż 9, a większa niż 15 osób.
§5.
TRYB RZEPROWADZANIA WYBORÓW
- Każdy rodzic obecny na zebraniu otrzymuje kartę wyborczą z nazwiskami kandydatów.
- Głosuje się na 7 kandydatów.
- Wyborca stawia znak "X" obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.
- Komisja wyborcza składa się z 1 przedstawiciela nauczycieli i 1 z rodziców nie będących kandydatami.
- Ustala się następujący porządek obrad zebrania wyborczego rady rodziców:
- wybór komisji wyborczej. Wybory do tych funkcji są jawne. W przypadku nie ustalenia składu komisji wyborczej funkcje przewodniczącego komisji pełni nauczyciel - wychowawca, który wyznacza spośród rodziców 1 członka, spośród nie kandydujących do rady rodziców;
- ustalenie przez komisję wyborczą listy obecności i stwierdzenie prawomocności wyborów;
- wybory są prawomocne przy zwykłej większości głosów co najmniej połowy uprawnionych rodziców;
- przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą;
- głosowanie tajne;
- W skład rady rodziców wejdą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość głosów.
- Nowo wybrani przedstawiciele mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim zebraniu.
- Na pierwszym zebraniu rady rodziców wybierany jest przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik, komisja rewizyjna składająca się z trzech osób.
- Rada rodziców działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
- Działalnością rady rodziców kieruje przewodniczący oraz reprezentuje radę we wszystkich kontaktach na zewnątrz przedszkola.
- Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
- indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach rady;
- propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora przedszkola.
- Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić w drodze:
- złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców;
- odwołania na wniosek rodziców lub członków rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
§7.
ZADANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- Zadania przewodniczącego rady rodziców:
- kierowanie całokształtem prac rady rodziców;
- współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do realizacji planu pracy;
- zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców;
- kierowanie działalnością finansową rady rodziców;
- opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny;
- przekazywanie dyrektorowi przedszkola opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
- Zadania zastępcy przewodniczącego rady rodziców:
- zastępowanie przewodniczącego w razie jego nieobecności;
- wspieranie działań przewodniczącego w ramach jego kompetencji.
- Zadania skarbnika rady rodziców:
- czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady;
- prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat z funduszu;
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
- Zadanie sekretarza rady jest:
- Prowadzenie obsługi sekretarskiej posiedzeń rady, w szczególności: przygotowanie protokołu z posiedzeń i przedstawienie go do podpisania uczestnikom obrad;
- prowadzenie korespondencji rady z rodzicami;
- obwieszczanie stosownych uchwał rady.
- Zadania komisji rewizyjnej rady rodziców:
- dokonywanie raz w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu w kasie;
- składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej rady rodziców.
§8.
ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINASOWEJ RADY
- Fundusze rady rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.
- Wysokość minimalnej składki na rzecz rady rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
- Rodzice mogą wpłacać ustaloną składkę raz w miesiącu, w jednej lub dwu ratach.
- Pieniądze przyjmowane są według zbiorczych list grupowych i wpłacane na rachunek bankowy Rady Rodziców nr 81 8863 0009 2000 0021 8551 0001.
- Rada rodziców ustala preliminarz wydatków na dany rok szkolny.
- Fundusze rady rodziców przeznaczone są na upominki, dopłaty do imprez okolicznościowych, teatrzyków, koncertów, wycieczek oraz na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych i wyposażenia przedszkola.
- Rada rodziców upoważnia skarbnika oraz dyrektora przedszkola do dysponowania funduszami rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków. Wysokość kwoty jaką w razie potrzeby może dysponować dyrektor jest ustalana na początku każdego roku szkolnego.
§9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok, rozpoczyna się i kończy po upływie dnia, w którym odbyło się pierwsze w danym roku szkolnym zebranie ogólne rodziców.
- Przewodniczący rady rodziców lub osoba upoważniona przekazuje przewodniczącemu nowej rady rodziców wszystkie sprawy (łącznie z finansami) związane z działalnością rady rodziców.
- Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków rady.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu rady rodziców.
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków rady rodziców.
- Zebrania rady rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
- Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków rady pedagogicznej.
- Zebrania rady rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki. Protokół wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym lub ręcznym.
- Protokół z posiedzenia rady rodziców sporządza sekretarz lub osoba wyznaczona przez dyrektora.
§10.
- Traci moc obowiązujący dotąd Regulamin Rady Rodziców z dnia
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2009r.
- Zmiany w regulaminie wymagają formy pisemnej.
Podpisy członków Rady Rodziców
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
Brzeg dnia 30 października 2009